Vedtægter for IFM Klatreklub.

§ 1. Navn, tilhørssted og organisering.

Klubben er en selvstændig juridisk enhed under IF Midtdjurs, og benytter derfor hovedforeningens navn. Klubben hedder IFM Klatreklub.

Klubben har selvstændig bestyrelse, egne vedtægter og egen økonomi. Dens vedtægter er undergivet hovedforeningens vedtægter, og må ikke stride mod disse.

Klubbens hjemsted er Ryomgård, Syddjurs Kommune.

Klubbens postadresse er identisk med formandens.

Klubben er hovedsageligt baseret på frivilligt arbejde.

Klubben skal søge optagelse i Dansk Klatreforbund.

 

§2. Klubbens formål.

At fremme og fastholde interessen for de 2 klatrediscipliner, bouldering og klatring på klatrevæg blandt foreningens medlemmer.

At udbrede kendskabet til bouldering og klatring på klatrevæg med henblik på en øget tilgang af nye medlemmer.

At øge forståelsen for sikkerhedskravene ved klatring.

At drive og udvikle klubbens faciliteter.

 

§3. Medlemskab.

Alle kan blive medlem af IFM Klatreklub.

Unge under 18 år skal have værges skriftlige tilladelse for at kunne blive medlem.

Alle medlemmer skal overholde de ordens- og sikkerhedsbestemmelser, som klubbens bestyrelse har opstillet.

§4. Eksklusion

Har et medlem ikke betalt sit kontingent senest 2 måneder efter forfald, er medlemmet

udelukket fra klubben, indtil restancen er betalt.

Eksklusionen skal omgående meddeles Hovedafdelingen i IFM, hvorefter eksklusionen er gældende i alle IFM afdelinger.

Et medlem kan udelukkes efter en beslutning vedtaget i bestyrelsen, hvis medlemmet ved omtale eller handlinger skader klubbens interesser eller anseelse.

Overtrædelse af klubbens sikkerhedsbestemmelser og ordensreglement kan ligeledes, efter vedtagelse i bestyrelsen, medføre udelukkelse af klubben.

Bestyrelsens beslutning om et medlems udelukkelse kan ændres, hvis 2/3 af de fremmødte ved en generalforsamling eller en ekstraordinær generalforsamling stemmer herfor.

 

 

 

 

§5. Kontingent.

Kontingentet og evt. indmeldelsesgebyr til klubben fastsættes af bestyrelsen.

Kontingent året løber fra 1. januar til 31. december, hvilket er identisk med klubbens regnskabsår. Ved indmeldelse midt i kontingent året udløber kontingentet ligeledes den førstkommende 31. december

Kontingent og eventuelt indmeldelsesgebyr kan ikke refunderes.

Bestyrelsen fastlægger selv, hvordan og hvor ofte kontingent opkræves.

§6. Klubbens ledelse.

Klubben ledes af en bestyrelse på fra 3 til 7 personer, der vælges på en generalforsamling eller en ekstraordinær generalforsamling.

Ethvert medlem over 18 år kan vælges til bestyrelsen.

Bestyrelsen skal som minimum bestå af en formand, en økonomiansvarlig og et bestyrelsesmedlem.

Formanden og den økonomiansvarlige vælges på den ordinære generalforsamling, eller ekstraordinære generalforsamling. Formanden er på valg i lige år, og den økonomiansvarlige er på valg i ulige år.

Funktionsperioden for bestyrelsens øvrige medlemmer er også 2 år. Det betyder, at 2 til 3 personer er på valg i ulige år, og den resterende del af bestyrelsen er på valg i lige år.

Bestyrelsen afgør selv, hvem der skal være på valg på klubbens ordinære generalforsamling i 2018.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer, inklusive formanden, er til stede.

Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Bortset fra formand og økonomiansvarlig konstituerer bestyrelsen sig selv.

Bestyrelsen har hovedansvaret for klubbens drift mellem generalforsamlingerne.

Bestyrelsen kan nedsætte alle relevante udvalg og arbejdsgrupper.

Ved økonomiske dispositioner, med undtagelse af sådanne, som kan henføres til den sædvanlige daglige drift, kræves underskrift af såvel formand som økonomiansvarlig.

Formanden tegner foreningen i alle forhold.

§7. Regnskab.

Regnskabsåret er 1. januar - 31. december.

Regnskabet udarbejdes af foreningens økonomiansvarlige.

Regnskabet godkendes og forsynes med påtegning af de på generalforsamling valgte revisorer.

Regnskabet fremlægges til godkendelse på generalforsamlingen, forsynet med hvert enkelt bestyrelsesmedlems underskrift.

§8 Budget.

Budgettet udarbejdes af bestyrelsen, der bestemmer driftsbudget, samt det kommende års kontingent.

Budgettet fremlægges på generalforsamlingen til godkendelse af denne.

 

§9 a Generalforsamlingen.

Stk.1: Generalforsamlingen er IFM Klatreklubs højeste myndighed og afholdes hvert år senest den 25. februar.

Stk. 2: Indkaldelse til generalforsamling, skal offentliggøres på hjemmesiden, den lokale presse og ved opslag i klubben med mindst 6 ugers varsel.

Stk. 3: Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal skriftligt være bestyrelsen i hænde senest 4 uger inden afholdelse af generalforsamling.

Stk. 4: Endelig dagsorden med eventuelle forslag, budget og regnskab skal bekendtgøres på hjemmesiden og ved opslag i klubben senest 2 uger inden afholdelse af generalforsamling.

Stk. 5: Stemmeret til generalforsamlingen har et hvert medlem over 16 år, der har været medlem af IFM Klatreklub i minimum 2 måneder opgjort pr. den 31. december året før generalforsamlingen, og har betalt kontingent.

Forældrepar til medlemmer under 16 år, har taleret og en stemme pr. forældrepar, såfremt ingen af dem i forvejen er tale- og stemmeberettigede, og de samtidig er valgbare,

Taleret har enhver med gyldigt medlemskab.

Fuldmagter er tilladte, maks. 5 pr. person, såfremt de er skriftlige.

Stk.6: Afstemninger gennemføres ved håndsoprækning og afgøres ved simpelt stemmeflertal blandt de tilstedeværende. Skriftlig afstemning skal finde sted, såfremt nogen af de fremmødte medlemmer ønsker dette.

Stk. 7: Valgbare til bestyrelsen er kun medlemmer, der har opnået myndighedsalder, og som i øvrigt opfylder betingelserne for udøvelse af stemmeret, herunder ikke er i restance.

En ikke tilstedeværende person kan kun indvælges, såfremt vedkommende skriftligt har givet tilsagn om at ville modtage valg.

§ 9b: Dagsorden:

 

a.    Valg af dirigent.

b.    Valg af referent.

c.     Formandens beretning fremlægges til godkendelse.

d.    Regnskab, underskrevet af bestyrelsen og revisor, fremlægges til godkendelse.

e.    Budget for det kommende år fremlægges til godkendelse

f.      Indkomne forslag – fra medlemmer og bestyrelse

g.    Valg af formand – i lige år

h.    Valg af økonomiansvarlig – i ulige år

i.      Valg af bestyrelsesmedlemmer max. 2 eller 3 hvert andet år

j.      Valg af 2 revisorer

k.     Valg af revisorsuppleant.

l.      Eventuelt.

§ 9 c: Generalforsamlingens ledelse m.v.

Dirigenten leder forhandlingerne.

Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal, med mindre vedtægterne foreskriver andet.

Generalforsamlingens beslutninger skal indføres i en protokol, hvori også referatet af forhandlingerne optages, i det omfang dirigenten bestemmer. Protokollen underskrives af dirigenten og formanden.

 

§10:Ekstraordinær generalforsamling.

Der kan indkaldes til ekstraordinær generalforsamling til enhver tid af bestyrelsen. Indkaldelse skal finde sted såfremt mindst 3 bestyrelsesmedlemmer eller mindst 10 stemmeberettigede medlemmer skriftligt begrunder et krav herom til bestyrelsen.

Indkaldelse sker på samme måde som til ordinær generalforsamling, dog senest 4 uger efter kravets fremkomst til bestyrelsen og med mindst 2 ugers varsel.

 

§11: Vedtægtsændringer.

Vedtægtsændringer kan ske på enhver lovlig indkaldt generalforsamling, når 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

 

§12:Klubbens opløsning.

Til foreningens opløsning kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer ved 2 på hinanden følgende generalforsamlinger er for foreningens opløsning.

Generalforsamlingen træffer beslutning om, hvordan klubbens midler skal fordeles. Midlerne skal gå til godgørende formål. Herunder regnes IFM.

 

 

 

Vedtaget på den ordinære generalforsamling 5. februar 2020

 

 

 

Dirigent                                                                                                Formand

 

Øvrige bestyrelse: